کلیسای جامع سنت باسیل | آیا نماد غایی روسیه را میشناسید؟
نوشته شده توسط : badsa

کلیسای جامع سنت باسیل

یکی از مهمترین اماکنی که در تور روسیه باید از آن دیدن کرد کلیسای جامع سنت باسیل است.این کلیسا نماد کشور روسیه است که با معماری فوق العاده خود نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند.ا در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کلیسای جامع سنت باسیل بپردازیم.در ادامه با ما باشید؛


پیشینه کلیسای جامع سنت باسیل

در انتهای جنوبی میدان سرخ نماد روسیه یعنی کلیسای جامع سنت باسیل قرار دارد. این سردرگمی دیوانه‌وار از رنگ‌ها، الگوها و شکل‌ها، نقطه‌ی اوج سبک منحصربه‌فرد معماری روسیه است. در سال ۱۵۵۲، ایوان مخوف، دژ تاتاری قازان را در جشن شفاعت تحت کنترل درآورد. او به مردانش مأموریت داد در این مکان کلیسایی با نام رسمی کلیسای شفاعت بسازند تا خاطره‌ی این پیروزی را زنده نگه دارد. این شاهکار معماری که از سال ۱۵۵۵ تا سال ۱۵۶۱ ساخته شد، به نماد غایی روسیه تبدیل شد.

تصویری زیبا از کلیسای جامع سنت باسیل

نام کلیسای جامع سنت باسیل از کجا آمده است؟

هرج و مرج ظاهری اشکال این کلیسای جامع سنت باسیل طرح قابل درک نه کلیسای اصلی را پنهان می‌کند. برج بلند با سقف چادری در مرکز، کلیسای شفاعت مادر خدا را در برمی‌گیرد که نام کل کلیسا از آن گرفته شده است. چهار گنبد بزرگ بالای چهار کلیسای برج‌دار هشت‌ضلعی قرار دارند. این کلیساها کلیسای سنت سیپریان و جاستینا، کلیسای تثلیث مقدس، کلیسای نماد سنت نیکلاس معجزه‌گر و کلیسای ورود خداوند به اورشلیم هستند. در آخر، چهار کلیسای کوچک‌تر در بین آنها وجود دارند. هر یک از کلیساهای مقدس به افتخار رویداد یا نبردی در مبارزه علیه قازان نامگذاری شده است.

تصویری از تندیس های کنار کلیسای جامع سنت باسیلتصویری از تندیس های کنار کلیسای جامع سنت باسیل

افسانه کلیسای جامع سنت باسیل

افسانه‌ای وجود دارد که ایوان معماران را کور کرد تا هرگز نتوانند چیزی قابل مقایسه با کلیسای جامع سنت باسیل بسازند. با این حال، این داستان فقط اسطوره است، زیرا اسناد نشان می‌دهند که آنها یک چهارم یک قرن بعد (و چهار سال بعد از مرگ ایوان) استخدام شدند تا یک کلیسای اضافی به این سازه اضافه کنند.تصویری از داخل کلیسای جامع سنت باسیلتصویری از داخل کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای سنت وایسیلی متبرک، کلیسای شمال‌شرقی در طبقه‌ی اول، سردابه‌ی خیمه‌دار سنت واسیلی را در برگرفته است که یکی از محترم‌ترین کلیساها در مسکو است. واسیلی (باسیل) متبرک با نام «احمق مقدس» شناخته شده است که گاهی برهنه می‌شد و عمداً خود را تحقیر می‌کرد تا به شکوه خداوندی بیفزاید. تصور بر این بود که او غیبگو و معجزه‌گر است و حتی ایوان مخوف به او احترام می‌گذاشت و از او می‌ترسید. این کلیسای دهم که تنها کلیسای هم‌سطح زمین است، در سال ۱۵۸۸ و بعد از مرگ سنت باسیل اضافه شد. به دنبال نماد سنت واسیلی و میدان سرخ و کرملین در پس‌زمینه بگردید.

کلیسای جامع سنت باسیل در شب

امیدواریم که این مطلب در سفر به کشور روسیه برای شما مفید واقع شود.





:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: